انواع چمن مصنوعي در ايلنا

همه چيز در مورد دكوراسيون داخلي

انواع چمن مصنوعي در ايلنا

۱۷ بازديد

بسياري از افراد علاقمند به طبيعت امكان نگهداري از چمن‌‎هاي طبيعي نداشته و يا فضاي مناسب و كافي در اختيار ندارند. از اين رو مي‌توان با چمن مصنوعي تزئيني را كه در سايز و ابعاد مختلف توليد مي‌شود خريداري نمود و يك طبيعت كوچك را به خود هديه داد.

همانطور كه مي‌دانيد رشد و انواع چمن مصنوعي در بسياري از مناطق بسيار دشوار بوده و يا گاها ممكن نيست و حتي در مناطقي كه رشد چمن به خوبي انجام مي‌گيرد نيز نگهداري و مراقبت از آن به وسيله آبياري و كوددهي، چمن‎‌زني و... سخت و مشكل مي‌باشد. از طرفي چمن‌‎هاي طبيعي در تمامي فصول نمي‌توانند سبز باقي بمانند و در فصل‌‎هاي سرد سال زيبايي خود را از دست مي‌دهند. در حالي كه در چمن‎‌هاي مصنوعي هيچ يك از اين مشكلات احساس نخواهد شد. در واقع اين چمن‎‌ها هيچ رشدي نداشته و به همين سبب نيازمند مراقبت و نگهداري نيستند. از طرفي بر اثر باران و يا حركت حيوانات حالت خود را ازدست نمي‌دهند. بنابراين اگر خواستار يك طبيعت زيبا و دائمي هستيد چمن مصنوعي با سرسبزي خود مي‌توانند خواسته شما را بر آورده كنند.

نكاتي در خصوص چمن‎‌هاي مصنوعي

در ساخت و توليد اين چمن‎‌ها سعي مي‌شود تا ميزان شباهت به چمن‎‌هاي طبيعي از لحاظ ارتفاع و ضخامت افزايش يابد به طوري كه مي‌توان گفت بهترين آن، چمن با كيفيتي است كه شباهت بيشتري با چمن طبيعي را داشته باشد. به همين سبب طراحان با تركيب رنگ‎‌هاي مختلف مثل سبز و قهوه‎‌اي سعي مي‌كنند تا جلوه طبيعي‌تري به اين چمن‌‎ها بدهند. خوب است بدانيد كه اگر در زميني چمن طبيعي وجود داشته باشد براي قرارگيري چمن مصنوعي مي‌بايست آن چمن اوليه يا طبيعي به طور كامل برداشته شود و بعد انجام مراحل زيرسازي چمن‎‌هاي تازه خريداري شده روي آن قرار داده شود. در خريد چمن‎‌هاي مصنوعي دقت كنيد كه محصول مورد نظر شما از ضخامت و ارتفاع و يا تراكم مناسبي برخوردار باشد، چرا كه هرچه اين چمن‌‎ها نازك‎‌تر و ضعيف‌‎تر باشند طبيعتا از عمر كوتاه‎‌تري نيز برخوردار خواهند بود. نكته ديگر آن كه قيمت اين چمن‌‎ها به ويژگي‎‌هاي آن بستگي خواهد داشت ولي هميشه افراد سودجويي وجود دارند كه نوع بي‎‌كيفيت آن را با قيمت بالاتري به فروش مي‌رسانند. از اين رو در خريد چمن‎‌هاي مصنوعي سعي كنيد آن را از مراكز معتبر كه محصولي با كيفيت و با دام ارائه مي‌دهند خريداري نماييد.

نخستين چمن مصنوعي توليد شده

در سال 1964 و پس از جنگ جهاني، براي ايجاد محيط شهري زيبا و افزايش سطح كيفيت زمين‎‌هاي بازي كودكان شركت چمن گراس در مدرسه براون به نصب اولين چمن‎‌هاي مصنوعي پرداخت و دو سال بعد در ورزشگاه بيسبال هوستون تگزاس اين چمن‎‌ها بر روي زمين بازي ورزشگاه نصب شدند. اگر چه نوع اوليه آن، كيفيت بسيار پاييني داشتند و چندان مشابه چمن طبيعي نبودند ولي گامي بزرگ در زمينه پوشش زمين‎‌ها برداشتند به طوري كه امروزه شاهد ارتقاي كيفيت و استاندارهاي لازم در توليد آن هستيم.

انواع چمن مصنوعي

مزاياي بسيار اين چمن‎‌ها سبب شد تا بسياري از مراكز به دنبال تهيه آن باشند. تقاضاي توليد چمن‌‎هاي مصنوعي توسط مراكز و افراد مختلف باعث شكل‎ گيري چمن‎‌هاي مصنوعي در انواع مختلف شد.

  • چمن مصنوعي فوتبال، باتوجه به اينكه بازي فوتبال در زميني بدون سقف و در فضاي آزاد صورت مي‌گيرد و بازيكنان به طور مداوم بر روي آن راه مي‌روند و يا مي‌دوند، اين چمن‎‌ها مي‌بايست آنقدر باكيفيت باشد كه به مرور رنگ و شكل خود را از دست ندهد و نيز تمامي استانداردهاي لازم در آن رعايت شود تا موجب آسيب‌رساني به ورزشكاران نشود. اين استاندار‎‌ها به طور معمول شامل انعطاف پذيري، تراكم بالا، برگشت پذيري، ايستايي الياف‎‌هاي چمن‌‎ و نيز داشتن ارتفاعي به اندازه 50 ميلي‌‎متر مي‌باشد. در واقع هرچه ميزان رعايت اين استاندارها از طرف توليدكننده بيشتر باشد بازيكنان با صدمات كمتري مواجه شده و توانايي‎‌هاي خود را به نحو بهتري نشان خواهند داد. در شهر تهران هم اكنون بيش از 500 زمين ورزشي از ويژگي هاي چمن مصنوعي فوتبال استفاده مي‌نمايند. براي نگهداري آن‎‌ها به ابزاري چون واترجت براي شست وشوي چمن، دستگاه خط كشي براي ايجاد خطكشي‎‌هاي مورد نياز فوتبال، دستگاه فرچه زني جهت مرتب سازي الياف و حفظ حالت ايستاده آن احتياج است.
  • چمن مصنوعي براي بالكن، در سال‎‌هاي اخير شاهد روند افزايش آپارتمان‎‌ها و در نتيجه كاهش فضاي سبز در منازل بوديم. وجود چمن‎‌ مصنوعي براي بالكن و يا تراس كمك مي‌كند تا دوست‎‌داران طبيعت بتوانند بخش كوچكي از زيبايي طبيعت را در منزل خود تجربه كنند. قرار دادن اين چمن‎‌ها در بالكن شادابي و نشاط را مي‌تواند به شما هديه كند به طوري كه بخشي از اوقات فراقت خود را مي‌توانيد در آنجا سپري كرده و از تماشاي زيبايي آن لذت ببريد. اما زيبايي تنها ويژگي مثبت آن‌‎ها نخواهد بود بلكه امكان شست و شو و قابليت نصب آسان و هم‌خواني با گلدان‎‌هاي موجود در بالكن، كاهش دماي محيط  و مقرون به صرفه بودن آن مي‌تواند از ديگر مزاياي وجود اين چمن در بالكن باشد. در خصوص نگهداري چمن مصنوعي بايد عرض كنيم كه تميز كردن آن‎‌ها توسط برس يا فرچه به دوام آن كمك بيشتري خواهد كرد. پس بهتر است هر چند وقت يك بار چمن را از وجود مواد مختلف در آن پاك نماييد. توجه نماييد كه هرچه چمن مدنظر شما از تراكم بالاتري برخوردار باشد و ضخامت بيشتري داشته باشد از قيمت بالاتري نيز برخوردار خواهد بود.
  • چمن مصنوعي حياط، وجود يك فضاي سبز در حياط منزل شما باعث افزايش شادي و نشاط كودكان و افزايش روحيه شما خواهد شد؛ از اين رو مي‌توانيد براي حياط منزل خود يكي از چمن‌‎هاي كه ارتفاعي بين 20 تا 35 ميل دارند را انتخاب كرده و آن را بر روي بستر خاك باغچه نصب كنيد. در واقع به دليل عدم حساسيت اين چمن به آب با قرار دادن آن در باغچه پس از انجام زيرسازي‌‎هاي مورد نياز مي‌تواند به راحتي گل وگياه موجود در باغچه را آبياري كرد بدون آنكه نگراني بابت خرابي آن‌‎ها وجود داشته باشد. در صورتي كه حياط شما باغچه ندارد باز هم مي‌توانيد از اين چمن بين سنگ‎‌هاي حياط و يا حتي بر روي پله‎‌هاي حياط استفاده نماييد. چمن خريداري شده مي‌بايست از ويژگي‎‌هايي نظير وزن بالا ( يك ديتكس)، تراكم مناسب( به دليل مقاومت در برابر عوامل فرسايشي)، سطح مقطع‌‎هايي به شكل V و C باشد.

 

  • چمن‎‌هاي مصنوعي در محيط بازي، از آنجايي كه در توليد چمن‎‌هاي مصنوعي مواد سربي مورد استفاده قرار نمي‌گيرد بنابراين در صورت استفاده از آن در محيط‎‌هاي مختلفي چون پارك يا مهدكودك‌‎ها خطري فرزندانمان را تهديد نخواهد كرد و كودكان در تمامي فصول مي‌توانند به راحتي از ديدن آن لذت برده و به بازي‎‌هاي هيجان انگيز بپردازند و باتوجه به اينكه در نگهداري اين چمن، آبي مصرف نمي‌شود مي‌تواند براي محيط زيست مفيد بوده و موجب كاهش مصرف آب در اين مناطق شود.
  • چمن‌‎‎‌هاي مصنوعي در باغ يا تالارها، برگزاري جشن‎‌هاي مختلف در محيط باغ و يا تالار يكي از شيوه‌‎هايي است كه برگزاري مي‌شود. از اين رو شيك بودن، تميز بودن و نيز داشتن حالت طبيعي محيط براي صاحبان مجلس از اهميت بالايي برخوردار است. وجود چمن در باغ قطعا فضاي آن را دلنشين‌‎تر خواهد كرد. ولي از آنجايي كه نگهداري چمن طبيعي در محيط‌‎هاي بزرگ نيازمند هزينه زيادي است و زيبايي هميشگي ندارد استفاده از چمن مصنوعي در چنين محيط‎‌هايي كمك شاياني خواهد كرد. در واقع با استفاده از اين چمن فرقي نمي‌كند كه افراد مراسم خود را در چه ماهي از سال بگيرند، به هر حال با يك طبيعت زيبا در مراسم خود روبه رو هستند.
  • در مدارس چمن‌‎هاي مصنوعي و دانشگاه، دانش آموزان و دانشجويان به طور معمول ساعت زيادي را در فضاي آموزشي سپري مي‌كنند. از اين رو نيازمند يك فضاي زيبا براي رفع خستگي در فواصل بين كلاس‌‎هاي خود هستند. از آنجايي كه بخشي از زمان آموزشي در فصل زمستان و پاييز صورت مي‌گيرد وجود چمن‌‎هاي طبيعي قطعا ظاهر جالبي نخواهد داشت ولي در صورت خريد و استفاده از چمن مصنوعي مي‌توان، در اين فصول نيز شادابي بهار و تابستان را براي اين اماكن به ارمغان آورد.
  • چمن‎‌هاي مصنوعي كنار استخر، سراميك‎‌هاي كناره استخر‎‌ها كه معمولا خيس و لغزنده هستند از خطرناك‎‌ترين نقاط براي راه رفتن يا حتي هنگام ورود به استخر محسوب مي‌شوند و تعبيه چمن مصنوعي در اين نقاط مي‌تواند از بسيار از حوادث ناگوار جلوگيري به عمل آورد. البته چمن‌‎هايي كه كنار استخر استفاده مي‌شوند به دليل تماس مداوم با آب مي‌بايست از كيفيت مناسب و ويژگي‎‌هاي خاصي برخوردار باشند تا دچار كپك زدگي نشود. در الياف‌‎هاي به كار گرفته شده در چمن‎‌هاي مصنوعي كنار استخر‎‌ها بهتر است از الياف‎‌هاي نرم استفاده شود تا موجب اذيت و يا كلافگي نشود. نكته ديگر در خصوص چمن‎‌هاي كنار استخر اين است كه بسياري از افراد در فصل تابستان علاقمند به حمام آفتاب كنار استخر هستند كه با قرارگيري اين چمن‎‌ها به راحتي مي‌توانند روي آن دراز كشيده و از حمام آفتاب خود لذت ببرند. در واقع با قرارگيري آن‌‎ها بر روي سراميك‌‎ يا سنگ‎‌هاي حياط از ميزان حرارت آن در روزهاي گرم كاسته شده و به راحتي مي‌توان بدون پوشيدن كفش به صورت پا برهنه روي آن قدم زد و يا دراز كشيد.

 

شركت گامان تزيين جاويد با در اختيار داشتن نمايندگي انحصاري سه برند معتبر با كيفيت شامل Thebest در حوزه كف پوش و موكت تايل- Tescom  در حوزه موكت اداري  و ظريف مصور و چمن مصنوعي تارا براي كسب رضايت مشتريان خود مي‌كوشد.

منبع : ايلنا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.